GAMSPON - De relatie tussen goksponsoring en de normalisering en prevalentie van gokken

Last updated on 28-8-2024 by Cassandre Dugailliez
Projectduur:
december 15, 2022
-
maart 15, 2026

In het kort

De doelstelling van het GAMSPON-project is om:

  • de impact van gokreclame en goksponsoring op (problematisch) gokgedrag
  • attitudes m.b.t. gokgedrag
  • en intenties m.b.t. gokgedrag bij jongeren en volwassenen in kaart te brengen.

Inzichten uit dit project zullen worden gebruikt om beleidsrichtlijnen te ontwikkelen met als finaal doel personen die gokken beter te beschermen en gokschade te voorkomen.

Projectbeschrijving

Sciensano start in 2024 met zijn deel van het GAMSPON-project. Om het finale doel te bereiken is het project namelijk opgedeeld in 4 werkpakketten:

  • WP1: De prevalentie van (problematisch) gokgedrag bij de Belgische bevolking van 15 jaar en ouder in kaart brengen en de relatie tussen blootstelling aan goksponsoring en gokgedrag onderzoeken.
  • WP2: De causale relaties bij volwassenen tussen goksponsoring en (problematisch) gokgedrag, attitudes m.b.t. gokgedrag en intenties m.b.t. gokgedrag nagaan, en onderzoeken welke onderliggende mechanismen deze relaties verklaren.
  • WP3: De attitude en de houding van jongeren van 16 tot 21 jaar ten aanzien van sponsoring door gokmerken bestuderen en nagaan hoe deze sponsoring bijdraagt aan de normalisatie van gokken.
  • WP4: Belangrijke stakeholders (gokindustrie, preventiewerkers en beleidsmakers) informeren over de resultaten van het GAMSPON-project en nagaan of deze stakeholders  bereid zijn om wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen te implementeren.

Sciensano is  verantwoordelijk voor de uitvoering van het eerste en het vierde werkpakket. Werkpakket 1 bestaat uit de organisatie van een survey (de nationale Gezondheidsenquête 2023)  om data te verzamelen over de prevalentie van (problematisch) gokgedrag in de Belgische bevolking en om de relatie tussen goksponsoring en gokgedrag te onderzoeken. In werkpakket 4 zal er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd worden, waarbij focusgroepen met verschillende stakeholders georganiseerd worden om beleidsrichtlijnen te kunnen formuleren.   

Via het GAMSPON-project zal er meer empirisch bewijs over de impact van gokreclame en goksponsoring verschaft worden, wat momenteel redelijk schaars is.

Projectonderzoekers van Sciensano

Diensten die aan dit project werken

Partners

Liselot Hudders

Geassocieerde gezondheidsonderwerpen

QR code

QR code for this page URL