In het kort
Met de massale toename van online reclame worden jongeren steeds meer blootgesteld aan marketinginhoud die hun voorkeuren en gedragingen op het vlak van voeding beïnvloedt. Deze blootstelling is een belangrijke risicofactor voor hun gezondheid omdat zij bijdraagt tot de ontwikkeling van ziekten die verband houden met slechte voeding zoals obesitas, diabetes type 2 en cardiovasculaire aandoeningen.
Het doel van deze studie bestaat erin hun blootstelling – rechtstreeks of via hun ouders – aan die marketinginhoud te evalueren via een beveiligde en geautomatiseerde app voor het maken van screenshots. De app is door de WHO ontwikkeld om een beter inzicht te krijgen in de strategieën die voedingsbedrijven gebruiken om jonge consumenten aan te trekken.
Projectbeschrijving
De snelle groei van reclame op sociale media is zorgwekkend voor de volksgezondheid, meer nog voor de gezondheid van adolescenten. Door hun voorkeuren en gedragingen op het vlak van voeding te beïnvloeden, draagt dergelijke marketing bij tot de toename van niet-overdraagbare voedselgerelateerde aandoeningen. Reclame-inhoud, tegenwoordig op velerlei platformen verspreid en gepersonaliseerd op basis van sociaal-demografische kenmerken van gebruikers (profilering), maakt digitale marketing zowel alomtegenwoordig als moeilijk te controleren. Er dienen dan ook nieuwe methodologische benaderingen te worden ontwikkeld om de blootstelling aan reclame op sociale media te analyseren. Zo lijkt de rechtstreekse waarneming van beeldschermen door middel van screenshots een veelbelovende methode om de voedselgerelateerde reclame-inhoud waaraan adolescenten en hun familie worden blootgesteld, nauwkeuriger te documenteren.
Het doel bestaat erin de omvang van de rechtstreekse of onrechtstreekse blootstelling van adolescenten aan reclame voor ongezonde voeding en drank aan te tonen evenals de ‘macht’ van de reclame waaraan adolescenten en hun ouders worden blootgesteld met als doel te pleiten voor effectieve beperkingen van deze marketingpraktijken in België. Het is ook een doelstelling om de potentiële (on)doeltreffendheid van de huidige zelfregulering door de sector te meten.
De studie KidAd zal het mogelijk maken om ons inzicht in de impact en invloed van schadelijke marketing op het vlak van ongezonde voeding en drank op adolescenten te verbeteren zodat er een onderbouwd beleid kan worden uitgestippeld.
De onderzoekers verwachten dat adolescenten en hun ouders fel worden blootgesteld aan ongezonde voeding en drank. Zij gaan ervan uit dat bedrijven doelgerichte marketingstrategieën gebruiken om producten aantrekkelijk te maken voor adolescenten of om hun ouders te overtuigen die producten te kopen. Er worden overwegingen over het gebruik van verschillende classificatiesystemen voorgesteld om die marketing te verminderen.
