BIA-Obesity - Business Impact Assessment op obesitas en voeding van de bevolking

Last updated on 21-1-2025 by Laïla Boulbayem
Projectduur:
oktober 1, 2018
-
Project with no end date

In het kort

Dit project evalueert de grootste Belgische bedrijven op het vlak van engagementen en praktijken in verband met obesitaspreventie en voeding van de bevolking. Drie grote sectoren van de voedingsindustrie worden doorgelicht: supermarkten, fabrikanten van verpakte voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken, en snelbedieningsrestaurants. Het doel is om te benadrukken waar voedingsbedrijven leiderschap tonen met betrekking tot obesitaspreventie en voeding, en om domeinen te identificeren waar het beter kan.

Projectbeschrijving

De eerste beoordeling 2019/2020 werd uitgevoerd door onderzoekers binnen Sciensano en maakte deel uit van een groter Europees project Science and Technology in Childhood Obesity Prevention (link is externe) (STOP) (link is externe)  onder leiding van het Imperial College London.

De tweede beoordeling 2023-2024 werd ook uitgevoerd door onderzoekers binnen Sciensano en maakte deel uit van het Europese FEAST project. In deze nieuwe beoordeling werden naast de engagementen op het gebied van voeding en gezondheid ook engagementen met betrekking tot duurzaamheid geëvalueerd.

Het project maakt ook deel uit van INFORMAS (link is extern) (International Network for Food and Obesity/NCDs Research, Monitoring and Action Support), een wereldwijd netwerk van organisaties en onderzoekers van algemeen belang dat acties van de publieke en private sector om een gezonde voedingsomgeving te creëren en obesitas en niet-overdraagbare ziekten (NCD’s) wereldwijd te verminderen, wil monitoren en benchmarken. INFORMAS wordt gecoördineerd door de Universiteit van Auckland (link is extern).

De BIA-Obesity bestaat uit een reeks indicatoren in zes actiedomeinen (bedrijfsstrategie rond voeding, productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegankelijkheid, relaties met andere organisaties). The BIA-Sustainability omvat de volgende domeinen: Bedrijfsduurzaamheidsstrategie, verpakkingen, emissies, energiegebruik, water en lozing, biodiversiteit, voedselverlies en -afval, naleving van de milieuwetgeving, vermindering van dierlijke producten, duurzame producten. Indicatoren zijn sectorspecifiek en zijn voor de doelen van dit project afgestemd op de Europese context.

Het proces resulteert in de ontwikkeling van scorekaarten voor elk bedrijf zodat vergelijking op sectorniveau zowel nationaal als internationaal mogelijk wordt. Het project geeft duidelijk aan in welke domeinen bedrijven leiderschap tonen, maar geeft ook specifieke verbeterpunten aan op bedrijfs-, sector- en industrieniveau.

Het is de bedoeling om dit proces regelmatig te herhalen zodat de vooruitgang in de tijd kan worden gevolgd. De bevindingen zullen algemeen worden gecommuniceerd in het kader van de inspanningen om het bewustzijn en acties te vergroten.

Resultaten

Lees:

Scorekaarten

De scorekaarten zijn enkel beschikbaar in het Engels.

Aldi

Baronie

Bel Group

Bonduelle

Carrefour

Casa Tarradellas

Coca-Cola Belgium

Colruyt

Danone

Delhaize

Domino’s Pizza

Exki SA

Ferrero Ardennes

Friesland Campina

GB Foods

Iglo Belgium SA

Imperial meat products

Kellog Benelux

Lidl

Lotus Bakeries NV

Mars Belgium NV

McCain

McDonald’s

Mondelez Belgium BVBA

Nestlé

Oetker

Panos — La Lorraine Bakery Group

Paul

PepsiCo

Pizza Hut

Quick

Schweppes Belgium SA — Suntory Holdings Ltd

Ter Beke

Unilever Belgium NV

Projectonderzoekers van Sciensano

Diensten die aan dit project werken

Partners

Dr Olivier Allais

Geassocieerde gezondheidsonderwerpen

QR code

QR code for this page URL