In het kort
In dit project worden de grootste Europese, Belgische en Franse voedingsbedrijven beoordeeld op hun beleid en praktijken in verband met obesitaspreventie en voeding van de bevolking. Drie grote sectoren binnen de voedingsindustrie worden gescreend: supermarkten, producenten van voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken, en snelbedieningsrestaurants. Het doel is om te benadrukken waar voedingsbedrijven leiderschap tonen met betrekking tot obesitaspreventie en voeding, en om domeinen te identificeren waar het beter kan.
Projectbeschrijving
Deze studie wordt uitgevoerd door onderzoekers binnen Sciensano (Brussel) en het ‘Institut national de la recherche agronomique (Frans Instituut voor Landbouwonderzoek)’ (INRA — Parijs). Ze maakt deel uit van het grotere Europese project ‘Science and Technology in Childhood Obesity Prevention’ (STOP), dat door het Imperial College London wordt geleid.
Het project is een deel van INFORMAS (International Network for Food and Obesity/NCDs Research, Monitoring and Action Support), een wereldwijd netwerk van organisaties en onderzoekers die acties en beleid van overheden en de voedingsindustrie evalueren en benchmarken om gezonde voedingsomgevingen te creëren en obesitas en chronische ziekten te verminderen. INFORMAS wordt gecoördineerd door de Universiteit van Auckland.
De BIA-Obesity bestaat uit een reeks indicatoren in zes actiedomeinen (bedrijfsstrategie, productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegankelijkheid, relaties met andere organisaties). Indicatoren zijn sectorspecifiek en zijn voor de doelen van dit project afgestemd op de Europese context.
Deze methoden zijn gebaseerd op de Access to Nutrition Index (ATNI) die de voedingsgerelateerde verbintenissen, performantie en transparantie van wereldwijde producenten van voedingsmiddelen en dranken vergelijkt.
Het proces resulteert in de ontwikkeling van scorekaarten voor elk bedrijf zodat vergelijking op sectorniveau zowel nationaal als internationaal mogelijk wordt. Het project geeft duidelijk aan in welke domeinen bedrijven leiderschap tonen, maar geeft ook specifieke verbeterpunten aan op bedrijfs-, sector- en industrieniveau.
Het is de bedoeling om dit proces regelmatig te herhalen zodat de vooruitgang in de tijd kan worden gevolgd. De bevindingen zullen algemeen worden gecommuniceerd in het kader van de inspanningen om het bewustzijn en acties te vergroten.
Resultaten
Lees het volledige rapport van de Belgische BIA-Obesity: BIA-Obesity results 2021.pdf (beschikbaar in het Engels)
of de samenvatting in het Nederlands BIA-Obesity resultaten 2021.pdf
Scorekaarten
De scorekaarten zijn enkel beschikbaar in het Engels.
Aldi
Bonduelle
Carrefour
Coca-Cola Belgium
Colruyt
Danone
Delhaize
Domino’s Pizza
Exki SA
Ferrero Ardennes
Friesland Campina
GB Foods
Iglo Belgium SA
Imperial meat products
Kellog Benelux
Lidl
Lotus Bakeries NV
Mars Belgium NV
McCain
McDonald’s
Mondelez Belgium BVBA
Nestle
Oetker
Panos — La Lorraine Bakery Group
Paul
PepsiCo
Pizza Hut
Quick
Schweppes Belgium SA — Suntory Holdings Ltd
Ter Beke
Unilever Belgium NV
Projectonderzoekers van Sciensano
Diensten die aan dit project werken
Partners
