In het kort
Dit project evalueert de grootste Belgische bedrijven op het vlak van engagementen en praktijken in verband met obesitaspreventie en voeding van de bevolking. Drie grote sectoren van de voedingsindustrie worden doorgelicht: supermarkten, fabrikanten van verpakte voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken, en snelbedieningsrestaurants. Het doel is om te benadrukken waar voedingsbedrijven leiderschap tonen met betrekking tot obesitaspreventie en voeding, en om domeinen te identificeren waar het beter kan.
Projectbeschrijving
De eerste beoordeling 2019/2020 werd uitgevoerd door onderzoekers binnen Sciensano en maakte deel uit van een groter Europees project Science and Technology in Childhood Obesity Prevention (link is externe) (STOP) (link is externe) onder leiding van het Imperial College London.
De tweede beoordeling 2023-2024 werd ook uitgevoerd door onderzoekers binnen Sciensano en maakte deel uit van het Europese FEAST project. In deze nieuwe beoordeling werden naast de engagementen op het gebied van voeding en gezondheid ook engagementen met betrekking tot duurzaamheid geëvalueerd.
Het project maakt ook deel uit van INFORMAS (link is extern) (International Network for Food and Obesity/NCDs Research, Monitoring and Action Support), een wereldwijd netwerk van organisaties en onderzoekers van algemeen belang dat acties van de publieke en private sector om een gezonde voedingsomgeving te creëren en obesitas en niet-overdraagbare ziekten (NCD’s) wereldwijd te verminderen, wil monitoren en benchmarken. INFORMAS wordt gecoördineerd door de Universiteit van Auckland (link is extern).
De BIA-Obesity bestaat uit een reeks indicatoren in zes actiedomeinen (bedrijfsstrategie rond voeding, productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegankelijkheid, relaties met andere organisaties). The BIA-Sustainability omvat de volgende domeinen: Bedrijfsduurzaamheidsstrategie, verpakkingen, emissies, energiegebruik, water en lozing, biodiversiteit, voedselverlies en -afval, naleving van de milieuwetgeving, vermindering van dierlijke producten, duurzame producten. Indicatoren zijn sectorspecifiek en zijn voor de doelen van dit project afgestemd op de Europese context.
Het proces resulteert in de ontwikkeling van scorekaarten voor elk bedrijf zodat vergelijking op sectorniveau zowel nationaal als internationaal mogelijk wordt. Het project geeft duidelijk aan in welke domeinen bedrijven leiderschap tonen, maar geeft ook specifieke verbeterpunten aan op bedrijfs-, sector- en industrieniveau.
Het is de bedoeling om dit proces regelmatig te herhalen zodat de vooruitgang in de tijd kan worden gevolgd. De bevindingen zullen algemeen worden gecommuniceerd in het kader van de inspanningen om het bewustzijn en acties te vergroten.
Resultaten
Lees:
- het volledige rapport van de Belgische BIA-Obesity 2021:
bia-obesity_full_report_2021.pdf (in het Engels).
- het samenvattende rapport Belgische BIA-Obesity 2021:
summary_report_bia_2021_nl.pdf
- het volledige rapport van de Belgische BIA-Obesity 2023-2024
bia-obesity_report_2023-2024.pdf (in het Engels).
- het samenvattende rapport over fabrikanten van verpakte voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken 2023-2024:
summary_report_on_packaged_food_and_non-alcoholic_beverage_manufacturers.pdf
- het samenvattende rapport over Quick Service Restaurants 2023-2024:
summary_restaurant_qsr.pdf
- het samenvattende rapport over Supermarkten 2023-2024:
summary_supermarket.pdf
Scorekaarten
De scorekaarten zijn enkel beschikbaar in het Engels.
Aldi
Baronie
Bel Group
Bonduelle
Carrefour
Casa Tarradellas
Coca-Cola Belgium
Colruyt
Danone
Delhaize
Domino’s Pizza
Exki SA
Ferrero Ardennes
Friesland Campina
GB Foods
Iglo Belgium SA
Imperial meat products
Kellog Benelux
Lidl
Lotus Bakeries NV
Mars Belgium NV
McCain
McDonald’s
Mondelez Belgium BVBA
Nestlé
Oetker
Panos — La Lorraine Bakery Group
Paul
PepsiCo
Pizza Hut
Quick
Schweppes Belgium SA — Suntory Holdings Ltd
Ter Beke
Unilever Belgium NV
Projectonderzoekers van Sciensano
Diensten die aan dit project werken
Partners
