BIA-Obesity - Business Impact Assessment op obesitas en voeding van de bevolking

Last updated on 14-12-2022 by Pierre Daubresse
Projectduur:
oktober 1, 2018
-
Project with no end date

In het kort

In dit project worden de grootste Europese, Belgische en Franse voedingsbedrijven beoordeeld op hun beleid en praktijken in verband met obesitaspreventie en voeding van de bevolking. Drie grote sectoren binnen de voedingsindustrie worden gescreend: supermarkten, producenten van voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken, en snelbedieningsrestaurants. Het doel is om te benadrukken waar voedingsbedrijven leiderschap tonen met betrekking tot obesitaspreventie en voeding, en om domeinen te identificeren waar het beter kan. 

Projectbeschrijving

Deze studie wordt uitgevoerd door onderzoekers binnen Sciensano (Brussel) en het ‘Institut national de la recherche agronomique (Frans Instituut voor Landbouwonderzoek)’ (INRA — Parijs). Ze maakt deel uit van het grotere Europese project ‘Science and Technology in Childhood Obesity Prevention’ (STOP), dat door het Imperial College London wordt geleid. 

Het project is een deel van INFORMAS (International Network for Food and Obesity/NCDs Research, Monitoring and Action Support), een wereldwijd netwerk van organisaties en onderzoekers die acties en beleid van overheden en de voedingsindustrie evalueren en benchmarken om gezonde voedingsomgevingen te creëren en obesitas en chronische ziekten te verminderen. INFORMAS wordt gecoördineerd door de Universiteit van Auckland.

De BIA-Obesity bestaat uit een reeks indicatoren in zes actiedomeinen (bedrijfsstrategie, productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegankelijkheid, relaties met andere organisaties). Indicatoren zijn sectorspecifiek en zijn voor de doelen van dit project afgestemd op de Europese context.

Deze methoden zijn gebaseerd op de Access to Nutrition Index (ATNI) die de voedingsgerelateerde verbintenissen, performantie en transparantie van wereldwijde producenten van voedingsmiddelen en dranken vergelijkt.

Het proces resulteert in de ontwikkeling van scorekaarten voor elk bedrijf zodat vergelijking op sectorniveau zowel nationaal als internationaal mogelijk wordt. Het project geeft duidelijk aan in welke domeinen bedrijven leiderschap tonen, maar geeft ook specifieke verbeterpunten aan op bedrijfs-, sector- en industrieniveau.

Het is de bedoeling om dit proces regelmatig te herhalen zodat de vooruitgang in de tijd kan worden gevolgd. De bevindingen zullen algemeen worden gecommuniceerd in het kader van de inspanningen om het bewustzijn en acties te vergroten.

Resultaten

Lees het volledige rapport van de Belgische BIA-Obesity: PDF-pictogram BIA-Obesity results 2021.pdf (beschikbaar in het Engels) 
of de samenvatting in het Nederlands PDF-pictogram BIA-Obesity resultaten 2021.pdf

Scorekaarten

De scorekaarten zijn enkel beschikbaar in het Engels.

Aldi

Bonduelle

Carrefour

Coca-Cola Belgium

Colruyt

Danone

Delhaize

Domino’s Pizza

Exki SA

Ferrero Ardennes

Friesland Campina

GB Foods

Iglo Belgium SA

Imperial meat products

Kellog Benelux

Lidl

Lotus Bakeries NV

Mars Belgium NV

McCain

McDonald’s

Mondelez Belgium BVBA

Nestle

Oetker

Panos — La Lorraine Bakery Group

Paul

PepsiCo

Pizza Hut

Quick

Schweppes Belgium SA — Suntory Holdings Ltd

Ter Beke

Unilever Belgium NV

Projectonderzoekers van Sciensano

Diensten die aan dit project werken

Partners

Dr Olivier Allais

QR code

QR code for this page URL